iran review of books

مرور کتب فارسی

iran review of books

مرور کتب فارسی

اکثر مطالب این سایت از نوشته های کاربران فارسی زبان سایت goodreads.com برداشت شده است.

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
  • ۰
  • ۰

📝 عجیب تر از عجایب جورج اورول!


کتاب: سرزمین مامورهای مخفی

نویسنده: #آنا_فاندر

مترجم: #نرگس_حسن_لی

ناشر: #مهرگان_خرد

صفحات:  374

قفسه: #تاریخ #جنگ_جهانی_دوم #کمونیسم #برلین #دیوار_برلین 


میانگین امتیاز (با نظر 9257 کاربر): 4.16

  

ریویو از کاربر: Hamide meraj

امتیاز کاربر: ☆★★★★



📗یکی از عجیبترین کتاب های که خوندم این کتاب بود. موضوع کتاب فوق العاده خاص و برای من که عاشق تاریخ جهان به خصوص جنگ جهانی هستم عالی بود. اطلاعات نسبتا خوبی از جریانات رخ داده شده به صورت پراکنده در آلمان به خصوص آلمان شرقی میدهد. 

طبق گفته کتاب مستنداتی که توسط اشتازی در این چند دهه در آلمان تولید شده معادل تمام اسنادی هست که از قرون وسطی تا اون موقع در آلمان تولید شده. و طبق گفته خود سازمان اشتازی با کار روزانه 40 نفر دائمی 375 سال نیاز هست تا اسناد نابود شده و بریده شده در کنار هم قرار بگیرند و شناسایی شوند. 

خیلی وحشتناکه تصور این حالت که تو دائما تحت نظری و ریز ترین اتفاقات زندگیت داره ثبت و ضبط میشه.

هر قسمتی که میخوندم میگفتم این دیگه وحشتناک ترین و سختترینش بوده. اما داستان بعدی نظرمو عوض میکرد. داستان مادری که فرزندش در بیمارستان برلین غربی هست و دیوار بینشون سال ها فاصله میندازه. دختری که دوست پسر ایتالیی شو نمی تونه به راحتی ببینه و سرنوشتی که عوض میشه. مردی که برای نجات خانوادش مجبور به تغییر حزب میشه و پسرشو برخلاف آرمانهاش بزرگ میکنه. استفاده ازرادیو اکتیو و تشعشعاتش برای شناسایی افراد، شکنجه های قرون وسطایی توی زندان های برلین شرقی، کندن تونل زیر زمینی برای فرار از شرق و رفتن به غرب، یک شبه ایجاد شدن دیوار هرکدوم از اینها بعد از خوندنش یه بهت و ناراحتی عمیقی در دل آدم به جا میذاره که بشر چقدر میتونه وحشتناک باشه. 

جالب اینجاست که من قبلا با خوندن 1984اورول میگفتم چقدر کتاب عجیبیه مگه میشه ؟؟!! اما نه تنها تصورات اورول اتفاق افتاده چیزهای خیلی خیلی وحشتناک تری هم در جهان رخ داده. 

جالبه انقلاب مردم برای فروپاشی دیوار برلین تنها انقلاب موفق در آلمان هست.


➖➖➖


ریویو از کاربر: Paria

امتیاز کاربر: ★★★★★



📙 این کتاب به طور مستند وقایعی رو شرح میده که در زمان حکومت دولت جمهوری دموکراتیک آلمان در برلین شرقی رخ میداده، زمانی که دیوار بزرگی آلمان رو به دو بخش شرقی و غربی تقسیم میکرده. اشتازی نام سازمانیه که در اون زمان وظیفه ی امنیت کشور رو برعهده داشته و ریزترین جرئیات زندگی مردم رو شنود میکرده و حریم خصوصی اون ها رو به طور کامل نادیده میگرفته، افراد رو به دلایل مختلف زندانی و محدود میکرده و از خروج مردم از کشور جلوگیری میکرده و .... کتاب توسط خبرنگاری روایت میشه که سال ها بعد از نابودی دیوار برلین به اونجا میره و از مردم ساکن برلین شرقی قدیم و همچنین ماموران سابق اشتازی شرح وقایع رو سوال میکنه. 


بنظرم آلمان تاریخ خیلی ویژه و به خصوصی داره. انواع حکومت های ایدئولوژیک رو به خودش دیده. از حکومت کمونیسم و هیتلر گرفته تا حکومت اشتازی. این کتاب فوق العادست. زیبا، غمگین و به شدت تکان دهنده. به جرئت میگم جز بهترین کتاباییه که تا به امروز خوندم.




@GoodreadsFarsi 📚کانال تخصصی معرفی کتاب

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی