iran review of books

مرور کتب فارسی

iran review of books

مرور کتب فارسی

اکثر مطالب این سایت از نوشته های کاربران فارسی زبان سایت goodreads.com برداشت شده است.

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

۲ مطلب در آبان ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰


کتاب: شب هاى روشن

نویسنده: #داستایفسکى

مترجم: #سروش_حبیبى

ناشر: #ماهى

صفحات: ١٠٩

قفسه: #زبان_و_ادبیات  #ادبیات_روس #داستایفسکى


میانگین امتیاز (با نظر ٢٣/٤٣٢ کاربر):٤/٠٥

  

ریویو از کاربر:Foad

امتیاز کاربر:☆☆☆★★



✅خداى من، یک دقیقۀ تمامْ خوشبختى! آیا این نعمت براى سراسر زندگى یک انسان کافى نیست؟

شب های روشن

فئودور داستایوسکی


✅١.مى گویند زنبور نر در تمام عمرش تنها یک بار با ملکه عشق ورزى مى کند، و بعد بى درنگ مى میرد.

تصوّرش را بکن: در تمام عمر تنها یک بار لذّت عشق ورزى را مى چشد. تنها یک بار، امّا با ملکه. نخستین و در عین حال شکوهمندترین عشق ورزى، و بعد تمام. هدف زندگى اش همین است. بعد که به هدف وجودى اش نائل شد، همچون میوه اى رسیده از درخت فرو مى افتد. 



✅٢.در داستانی قدیمی که گوته آن را بازگو می کند، فیلسوفی الهی به نام "فاوست" با شیطان معامله اى می کند که به موجب آن، در این جهان شیطان به او خدمت کند، و در دوزخ او خادم شیطان شود، و از شیطان می خواهد تمام لذّات ممکن دنیوى را برایش مهیّا سازد.

اما محتواى قرارداد به همین جا ختم نمى شود. قرارداد بندى دیگر نیز دارد، بندى که از جانب کسى که قصدش لذّت جویى است، بى اندازه عجیب مى نماید: فاوست با شیطان شرط مى کند هر گاه جان اندوهگینش از چیزى لذّتى حقیقى برد، همان لحظه جانش را بستاند.


✅٣.مردن در لحظۀ سعادت. جاودانه کردن شادکامى.



✅ کتاب: بزرگ ترین اشتباه یک هنرمند، خلق یک شاهکار است. وقتی یک شاهکار خلق می کنی، یوغ شاهکار تا ابد بر گردنت می ماند، صلیب شاهکار تا همیشه بر پشتت سنگینی می کند: مدام با شاهکارت مقایسه می شوی.

جناب داستایوسکی، هنوز تو را می پرستم، ولی به خاطر ابلهت، به خاطر جنایت و مکافاتت، نه به خاطر شب های روشنت.




‏@GoodreadsFarsi 📚 کانال تخصصی معرفی کتاب

  • مردم گریز
  • ۰
  • ۰



کتاب: افسانه های تبای

نویسنده: #سوفوکلس

مترجم: #شاهرخ_مسکوب

ناشر: #خوارزمی

صفحات: 375

قفسه: #نمایشنامه_خارجی #ادبیات_یونان #روانشناسی


میانگین امتیاز (با نظر 50,835 کاربر): 3.96

  

ریویو از کاربر: Amin Dorosti

امتیاز کاربر: ★★★★★


📗 این کتاب را سال‌ها پیش خواندم، زمانی که به روانکاوی فروید-لکانی بسیار علاقه داشتم و به خاطر نظریۀ «عقده اُدیپ» فروید سراغ این کتاب رفتم و از خواندن آن به شدت لذت بردم، به گونه‌ای که در طول یکی دو هفته هر کدام از سه نمایشنامه را چندین بار خواندم! بعدها که با نیچه آشنا شدم و ستایش او از یونان باستان و فرهنگ تراژیک یونان باستان و به ویژه نمایش‌نامه نویس‌های بزرگ آن دوران را دیدم و با تحلیل‌های نیچه از تراژدی و فرهنگ تراژیک یونان باستان آشنا شدم بیش از پیش به ارزش واقعی این نمایش‌نامه‌ها پی بردم و دوست داشتم که بار دیگر این کتاب و البته دیگر نمایش‌نامه‌های تراژیک یونان باستان را بخوانم، باشد که این آرزو برآورده شود.


➖➖➖


ریویو از کاربر: Mohsen

امتیاز کاربر: ☆★★★★


📙 دوستی از دیرباز به من آموخته بود اگر گمان بردی که مالک سرنوشت خویش شده ای نگاهی به سرنوشت های غم آلوده کتاب 

زندگی بیانداز. سرنوشت ادیپ مردی شرافتمند که از قبل مرگش سرنوشتش مشخص است و والدینش که از این جغد شوم در هراسند سعی در فرار از آن می کنند خود ادیپ هم چنین می کند ولی آخر دست چیرۀ سرنوشت تمامی شان را به قهقرای زوال می کشاند و مردم تبای که ادیپ را از خود می رانند و همچون بازیچه ای، زمانی که از سرنوشت شهر خویش در هراس می افتند آن ها باز تلاش می کنند تا ادیپ را بازگردانند تا مگر آسودگی خاطرشان را باز بیابند اما خوشبختی از دست کسانی که در پی آنند گریزان است و کرین که گمان برده که دانا است و مالک است او نیز فرجامش سیاهی ست و تنها کسی که در این تراژدی پیروز است همان آنتیگونه دختر مردقلب ادیپ است که سرنوشت را پذیرفته و در کنار آن کاری را که درست و شرافتمندانه می پندارد را به انجام می رساند و با دستان گره شده بر سرنوشت با آن یکی می شود.


➖➖➖


ریویو از کاربر: فرشاد

امتیاز کاربر: ☆★★★★


📘 اگر راست باشد که حقیقت زهرآگین است، آنتیگونه را باید یک شوکران تلخ نامید. تراژدی تقابل‌ها، همه چیز در برابر همه چیز، کششی به سوی مرگ...




@GoodreadsFarsi 📚کانال تخصصی معرفی کتاب

  • مردم گریز