iran review of books

مرور کتب فارسی

iran review of books

مرور کتب فارسی

اکثر مطالب این سایت از نوشته های کاربران فارسی زبان سایت goodreads.com برداشت شده است.

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
  • ۰
  • ۰

📝 زوال!

 

کتاب: مرگ یزدگرد
نویسنده: #بهرام_بیضایی
ناشر: #روشنگران_و_مطالعات_زنان
صفحات: 72
قفسه: #ادبیات_نمایشی
#نمایشنامه
#ادبیات_تاریخی
#ایران_باستان
#تاریخ_ایران

میانگین امتیاز (با نظر 1,224 کاربر): 4.15
  
ریویو از کاربر: Hamêd
امتیاز کاربر: ★★★★★

📗نمایشنامه ای بسیار زیبا و قوی ست. ما را به فضای آن دوران می برد تا وضعیت آن زمان را تا حدی لمس کنیم. یک الگوی کهن نمونه ای که سرنوشت هر وضعیت، فرد و حکومتی ست را به خوبی نشان می دهد. این الگو به این صورت است که وضعیت یا حکومتی برپا می شود و می تواند به اوج اقتدار هم برسد اما کم کم دچار زوال و آشفتگی می شود و در نهایت وضعیت یا حکومت دیگری جای آن را می گیرد. در این نمایشنامه وارد مرحله آشوب و آشفتگی می شویم و از وضعیت شاه، مردم عادی، موبدان، سرداران و... مطلع می شویم. پادشاهی را نشان می دهد که دچار نوعی غفلت خودخواسته بوده و از دنیا پشت کرده تا بالاخره دنیا هم به او پشت می کند. همین غفلت خودخواسته است که زوال حکومت اش را سرعت می بخشد.

➖➖➖

ریویو از کاربر: Fatemeh Beygi
امتیاز کاربر: ☆★★★★

📙 استاد روایت های تاریخی و پارسی نویسی بهرام بیضاییه. درحقیقت عاشق این کاراشم. توی این نمایش نامه هم به موضوع تاریخی گریز یزگرد و مرگش پرداخته و از ویژگی هایی که من می پسندم استفاده کرده: یکی حضور خواب و دیگری بیان گذشته در حال و اون هم به شیوه ی بازگویی نمایشی و جابه جایی نقش ها بین افراد مختلف.
در واقع ما دو خط روایی داریم یکی گذشته و یکی حال که هر دو در اکنون پیش می رن و دیگه این که طبق همین دو روایت، دو اجرا داریم؛ یکی نقش های حقیقی خانواده ی آسیابانه در تقابل با سرداران و موبد و دیگری همون هان که نقش های خودشون و یزگرد رو در گذشته به صورت چرخشی برعهده می گیرن.
گاهی می مونم که چطور کسی می تونه در دیالوگ هایی کوتاه، چنین حرفای بزرگی بزنه و ما داریم این چنین هنرمند توانمندی رو. یه جایی در یه دیالوگ چند سطره از زبان یزگرد حمله ی اعراب و آلودگی دربار ساسانی با هنرمندی تمام برای ما بیان می شه و جای دادن دو واقعه ی تاریخی عظیم توی چند خط، به این شیوایی واقعا توانایی ای می خواد که خیلیا ندارن.

پ.ن: من بازسازی یا بازنویسی روایات تاریخی رو عاشقم و برای همین لذت نابی می برم از این آثار. شاید شما این چنین غرقش نشین.

مرگ یزدگرد

@GoodreadsFarsi 📚کانال تخصصی معرفی کتاب

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی