iran review of books

مرور کتب فارسی

iran review of books

مرور کتب فارسی

اکثر مطالب این سایت از نوشته های کاربران فارسی زبان سایت goodreads.com برداشت شده است.

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
  • ۰
  • ۰


کتاب: قرآن

مترجم: #حسین_الهی_قمشه_ای

قفسه: #مذهبی

میانگین امتیاز (با نظر 43556 کاربر): 4.34

  


ریویو از کاربر:  Foad

امتیاز کاربر: ★★★★★



 ✅ هیچ وقت فکر نمی کردم بیایم و برای قرآن ریویو بنویسم. این تب گودریدزی من را وادار کرد، وگرنه به نظرم یکی از نامربوط ترین کارهای عمرم را میکنم.


✅ به عنوان یک مسلمان و مسلمان زاده، می دانم که هیچ وقت نمی توانم ریویویی بدون پیشداوری بنویسم. این کار را شاید باید از مستشرق ها (که نه مسلمانند و نه مسلمان زاده و نه مغرض به اسلام) خواست. اما شاید هم نه. شاید هم مستشرق هیچ وقت نتواند روح قرآن را بفهمد. او که از بچگی با صدای واقعه خواندن مادرش بزرگ نشده و مادرش را در غیرقابل درک ترین و قدسی ترین حال ندیده که رو به قبله نشسته و رحل رو به رویش گذاشته و در حالی که با حرکاتی آرام عقب و جلو می رود، واقعه می خواند. (آن هم نه هیچ سوره ی دیگری، واقعه. واقعه یکی از آهنگین ترین سوره ها.) یک مستشرق که هیچ وقت در بالاسر حرم امام رضا، در آن فضای غریب ننشسته و با حالتی سرشار از شگفتی، برای نخستین بار سوره ی الرحمان را نه خوانده، که جرعه جرعه نوشیده تا با جذبه، بعد از خواندن هر آیه فوری به ترجمه ی الهی قمشه ای نگاه کند که این آیه چه می خواست بگوید؟ و وقتی به «و بأیّ آلاء» رسید، لرزی غیر جسمانی جانش را بگیرد، بی آن که عمق معنای آیات را بفهمد. یک مستشرق که هر شب قبل از خواب با مادرش آیت الکرسی را کلمه کلمه تکرار نکرده. او که خودش، بدون این که پدر و مادرش خبر داشته باشند، سوره ی کوچک جدیدی را حفظ نکرده و با ذوق و شوق در نماز پس از حمد نخوانده تا بعداً بفهمد این سوره را نمی شود تنهایی بعد از حمد خواند. او که یک تابستان، وقتی همه بعد از ظهرها می خوابیدند، پنهانی جزء سی را حفظ نکرده. او که با عم جزء عبدالباسط زندگی نکرده، یا با ترتیل پرهیزگار، صبح ها در مدرسه، دو سه آیه از بقره را حفظ نکرده، یا... یا... یا...


✅ نه. اصلا و ابدا یک مستشرق نمی تواند راجع به قرآن نظر بدهد. نباید. حق ندارد راجع به جزئی از زندگی انسان ها نظر بدهد، بی آن که جزئی از زندگی خودش بوده باشد. همان طور که ماها که قرآن جزئی از زندگی مان شده هم نمی توانیم راجع به آن نظر بدهیم، چون کامل نمی بینیمش. همیشه همراه با تمام پس زمینه ها و رنگ هایی که در طول زندگیمان و با تک تک خاطراتمان به قرآن افزوده شده، آن را می بینیم. فکر کنم فقط مسلمانان صدر اول، آنانی که شاهد نزول آیه آیه ی قرآن بودند می توانند بدون این پس زمینه ها راجع به قرآن نظر دهند، شاید همان ها هم قادر نباشند.


✅ این همه را نوشتم، تا بگویم نمی توانم چیزی بنویسم. هنوز هم فکر می کنم این کار، ریویو نوشتن برای قرآن، نامربوط ترین کار زندگی ام بوده و اگر قبلاً به من می گفتند روزی این کار را می کنی، می خندیدم. گودریدز، گودریدز وسوسه ام کرد.



@GoodreadsFarsi 📚 کانال تخصصی معرفی کتاب

  • ۹۷/۰۶/۲۱
  • مردم گریز

quran

قرآن

قرآن مجید

نظرات (۱)

علوم جدید و تکنولوژی، مختص سبک زندگی ماده گرایی غرب بر محور تفکر اومانیستی است که محرّک آن نظام سلطه و سرمایه می باشد و مسلمانان نباید نظام آموزشی خود را بر اساس این علوم قرار دهند.

تمدن بدلی bornos.blog.ir

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی